Alg. voorwaarden Fixjejob
Algemene Voorwaarden
Ten aanzien van Vakspecialisten en Opdrachtgevers
Ten aanzien van de dienstverlening van Fixjejob gelden de hierna omschreven algemene voorwaarden en alle van toepassing zijnde wettelijke bepalingen. Door gebruik te maken van de dienstverlening, althans het platform van Fixjejob, aanvaardt de vakspecialist deze algemene voorwaarden van rechtswegen.
Artikel 1. Definities
In deze Algemene Voorwaarden gelden de navolgende definities voor vakspecialisten en opdrachtgevers:
1.1 Account: het account op het Platform dat het mogelijk maakt voor de Vakspecialist om gebruik te maken van de Diensten.
1.2. Advertentie: een advertentie op het Platform van Fixjejob of een ander verzoek dat verzonden wordt via het Platform, waarin een opdracht voor (klus)werkzaamheden wordt aangeboden door een derde partij cq een opdrachtgever.
1.3. Algemene Voorwaarden: uitsluitend deze algemene voorwaarden, welke bij het tot stand komen van een overeenkomst van rechtswegen van kracht zijn.
1.4. Dienst: dienstverlening die door Fixjejob wordt aangeboden, bestaande uit onder meer het aanbieden van het Platform en het leggen van (online) contacten tussen vakspecialist en opdrachtgever.
1.5. Gebruiker: de natuurlijk persoon of rechtspersoon die op welke manier dan ook gebruik maakt van het Platform.
1.6. Lead: de mogelijkheid om op basis van de geplaatste advertentie contact op te nemen met de opdrachtgever.
1.7. Fee: de door de Vakspecialist verschuldigde vergoeding voor het verkrijgen van de Lead.
1.8. Opdrachtgever: de natuurlijke-of rechtspersoon die een opdracht voor (klus)werkzaamheden aanbiedt, respectievelijk opdracht geeft tot het verrichten van (klus)werkzaamheden aan een Vakspecialist door tussenkomst van het Platform.
1.9. Overeenkomst: alle tussen Fixjejob en vakspecialist gemaakte afspraken waaruit verbintenissen ontstaan die beiden partijen aan elkaar verbindt.
1.10. Profielpagina: een pagina op het Platform met een overzicht van het bedrijfsprofiel, de reviews en de projecten van de vakspecialist.
1.11. Platform: door Fixjejob gefaciliteerde website, applicaties of enige andere wijze aangeboden platform waarop opdrachtgevers en vakspecialisten met elkaar in contact kunnen komen.
1.12. Vakspecialist: de natuurlijke-of rechtspersoon die zich door tussenkomst van het Platform beschikbaar stelt voor het verrichten van werkzaamheden in opdracht van een opdrachtgever, dan wel die reageert op één of meer opdrachten van een opdrachtgever. Een vakspecialist wordt aangemerkt als een zakelijke gebruiker en derhalve zijn, voor zover in deze voorwaarden daarvan niet wordt afgeweken, de wettelijke regels voor zakelijke overeenkomsten van toepassing.
Artikel 2. Algemeen
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, ongeacht op welke wijze deze tot stand zijn komen, en alle andere eventuele verbintenissen tussen Fixjejob en vakspecialist en/of opdrachtgever.
2.2. Fixjejob is ten allen tijde gerechtigd deze Algemene Voorwaarden aan te passen of aan te vullen. Fixjejob zal deze wijzigingen binnen redelijke termijn kenbaar maken aan de belanghebbenden. Indien de wederpartij van Fixjejob Vakman met de nieuwe wijzigingen niet akkoord wenst te gaan, dan kan deze de bestaande overeenkomst opzeggen tot het moment dat de wijzigingen in werking treden.
2.3. Indien de vakspecialist eigen voorwaarden heeft, dan gelden bij overeenkomst altijd deze algemene voorwaarden van Fixjejob.
2.4. Indien deze Algemene Voorwaarden eenmaal van toepassing zijn geweest op een rechtsverhouding tussen de vakspecialist en Fixjejob, wordt de vakspecialist geacht bij voorbaat te hebben ingestemd met de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden op nadien gesloten en te sluiten overeenkomsten.
2.5. Indien en voor zover enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig wordt verklaard of vernietigd wordt, zullen de overige voorwaarden onverminderd van kracht blijven.
Artikel 3. Totstandkoming Overeenkomst
3.1. Overeenkomsten kunnen, naar keuze van partijen, mondeling, schriftelijk, telefonisch, op elektronische wijze of op een andere manier worden gesloten. De overeenkomst tussen partijen is bindend, ongeacht de wijze waarop deze tot stand komt.
3.2. Ter voorkoming van misverstanden, het in artikel 6:230o BW bedoelde recht tot ontbinding is niet van toepassing op de deze overeenkomst.
Artikel 4. Dienstverlening
4.1. Fixjejob biedt een platform aan waarop opdrachtgevers en vakspecialisten met elkaar in contact kunnen komen in verband met het verrichten van werkzaamheden. Fixjejob heeft daarbij slechts een faciliterende rol en kan dan ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor handelen of nalaten van een gebruiker door middel van, of in verband met, het Platform of anderszins.
4.2. Fixjejob is ten allen tijde gerechtigd (de inhoud van) haar dienstverlening aan te passen en/of te beëindigen, waarbij zij zich zal inspannen deze wijziging of beëindiging tijdig aan te kondigen aan de belanghebbenden.
4.3. Fixjejob heeft de content van het Platform met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Alle inhoudelijke informatie op het Platform is afkomstig van de derden, waaronder gebruikers. Deze zijn zelf verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van deze informatie. Fixjejob draagt voor de inhoud van reacties, advertenties, opdrachten, reviews, voorstellen en andere teksten en/of afbeeldingen vanuit gebruikers in de breedste zin van het woord geen enkele verantwoordelijkheid.
4.4. Fixjejob draagt geen verantwoordelijkheid voor het voldoen aan de (onderlinge) verplichtingen door opdrachtgevers en/of vakspecialisten, waaronder het voldoen aan enige betalingsverplichting, de juiste uitvoering van de te verrichten werkzaamheden en het voldoen aan de kwaliteitseisen die daaraan worden gesteld.
4.5. Fixjejob kan niet aansprakelijk worden gesteld indien:
(a) de informatie op het Platform (achteraf) onjuist, onvolledig, niet geschikt, actueel of onrechtmatig is, inclusief de door de gebruikers opgegeven informatie, waaronder teksten en afbeeldingen.
(b) het Platform (tijdelijk) niet functioneert, virussen bevat of andere fouten en/of gebreken. Fixjejob spant zich alsdan in om deze zo snel mogelijk te verhelpen.
(c) derden het Platform en/of de systemen van daarvan onrechtmatig gebruiken.
4.6. Bij onderhoud is Fixjejob gerechtigd het Platform (tijdelijk) buiten gebruik te stellen of te beperken in het geval dit bijvoorbeeld noodzakelijk of wenselijk is voor het onderhouden of aanpassen van het Platform, zonder dat hierdoor enig recht op schadevergoeding jegens Fixjejob ontstaat. Fixjejob is niet verplicht om gebruikers daar over te informeren.
Artikel 5. Gebruik van de dienst en verstrekking van informatie
5.1. Uitsluitend natuurlijke personen en rechtspersonen die geen consument zijn en zich toeleggen op het uitvoeren van (klus)werkzaamheden, kunnen zich als vakspecialist registreren op het Platform. Daaronder vallen niet uitzendbureaus en soortgelijke ondernemingen.
5.2. De vakspecialist, alsmede de opdrachtgever garandeert dat alle gegevens, waaronder mede maar niet beperkt tot de naam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailgegevens die hij/zij in het kader van de dienst verstrekt, volledig, juist en actueel zijn en dat hij de dienst uitsluitend voor zichzelf zal gebruiken. Daarnaast garandeert de vakspecialist:
(a) dat hij bevoegd is om gebruik te maken van de diensten;
(b) dat hij zich zal houden aan de toepasselijke wet- en regelgeving;
(c) dat hij ingeschreven staat in het register van de Kamer van Koophandel en deze inschrijving stand houdt gedurende de looptijd van de overeenkomst en dat deze gerelateerd is aan zijn/haar vakgebied;
(d) dat hij/zij ten allen tijde zal (blijven) voldoen aan de op dat moment geldende kwaliteitseisen voor vakmensen in zijn algemeenheid en die Fixjejob daaraan stelt.
5.3. De vakspecialist zal geen berichten plaatsen met een inhoud en/of ten behoeve van enige andere doeleinden waarvoor de dienst kennelijk niet is bedoeld en zal zich onthouden van het versturen van ongewenste en/of ongevraagde berichten aan opdrachtgevers.
5.4. Door het aanbieden van alle relevante gegevens op het Platform, geeft de vakspecialist toestemming deze gegevens op het Platform te publiceren en garandeert hij/zij daartoe bevoegd cq gerechtigd te zijn.
5.5 De vakspecialist is ermee bekend dat hij/zij geen invloed kan hebben op de positionering van zijn reacties op het Platform. Eveneens kan hij/zij geen aanspraak maken op een bepaalde positionering.
5.6 Fixjejob is ten allen tijde gerechtigd om de daadwerkelijke positionering van een vakspecialist te bepalen op het Platform.
5.7. De onderstaande gegevens mogen in ieder geval niet op het Platform worden geplaatst:
(a) materiaal dat in strijd is met enige van toepassing zijnde wet- of regelgeving of met deze Algemene Voorwaarden;
(b) materiaal dat verwijst naar het verrichten van illegale diensten of diensten die op enige wijze schade kunnen veroorzaken aan eigendom van anderen;
(c) materiaal waarmee inbreuk wordt gemaakt op intellectuele eigendomsrechten, privacyrechten of waarmee andere rechten worden geschonden;
(d) materiaal dat naar de mening van Fixjejob in strijd is met de goede zeden of goede smaak, gewelddadig is of oproept tot geweld of haat;
(e) materiaal waarin op enige wijze melding wordt gemaakt dan wel wordt verwezen naar een andere, met de Dienst of het Platform concurrerende of vergelijkbare dienst, website of platform;
(f) een commerciële advertentie die ten doel heeft het (in)direct promoten van een onderneming;
(g) materiaal dat afkomstig is van een uitzendorganisatie;
(h) materiaal dat in strijd is met artikel 5.3 van deze Algemene Voorwaarden.
5.8. De vakspecialist zal niet trachten de betaling van de overeengekomen Fee aan Fixjejob te omzeilen, bijvoorbeeld door contactgegevens te publiceren op plekken in het Platform die daar niet voor bestemd zijn.
5.9. Fixjejob behoudt zich het recht voor de door de Vakman opgegeven informatie te wijzigen en/of in te korten, dan wel te verwijderen op gronden zoals hiervoor omschreven, zonder dat dit op enige wijze kan leiden tot enig recht van de vakspecialist op schadevergoeding.
5.10. Overeenkomsten tussen de opdrachtgever en de vakspecialist komen pas tot stand op het moment dat opdrachtgever dit uitdrukkelijk aan hem/haar heeft bevestigd.
5.11 Fixjejob is bij overeenkomsten tussen de opdrachtgever en de vakspecialist géén partij in de breedste zin van het woord.
5.12 Fixjejob oefent geen enkele controle uit op de kwaliteit, veiligheid of de legaliteit van de opdrachten en/of werkzaamheden, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van de opdrachtgevers om werkzaamheden te laten verrichten en/of de bevoegdheid van vakmensen om die werkzaamheden uit te voeren. De vakspecialist vrijwaart Fixjejob jegens enige vordering van derden verband houdende met dergelijke zaken.
5.13. Het gebruik van de (persoons-)gegevens die door middel van het Platform door de vakspecialist worden verkregen mogen uitsluitend worden gebruikt voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt. Het is niet toegestaan om deze gegevens te verwerken voor enig ander doel, waaronder begrepen – maar niet daartoe beperkt – iedere vorm van ongevraagde communicatie (spam). Het is evenmin toegestaan om persoonsgegevens (waaronder e-mail adressen) van gebruikers te verzamelen voor welk doel dan ook.
5.14. Indien de vakspecialist aantoonbaar handelt in strijd met het in artikel 5.13 bepaalde, verbeurt hij/zij, zonder nadere waarschuwing of ingebrekestelling en zonder dat daartoe rechterlijke tussenkomst is vereist, een direct opeisbare boete van EUR 1.000 (duizend euro) per gebeurtenis, waarbij het gebruik van een (persoons-)gegeven geldt als één gebeurtenis, onverminderd het recht van Fixjejob om andere haar ter beschikking staande maatregelen tegen de vakspecialist te nemen en/of schadevergoeding te eisen.
Artikel 6. Reviews
6.1. Een opdrachtgever heeft de mogelijkheid om een review toe te voegen aan de profielpagina van de vakspecialist met wie hij contact heeft gehad over uit te voeren werkzaamheden.
6.2. De inhoud van een review wordt bepaald door de opdrachtgever. Fixjejob heeft daar geen invloed op en kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud van reviews. Fixjejob is niet aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit de context van een review.
6.3. Fixjejob is ten allen tijde gerechtigd een review te verwijderen. Zij kan daar mede, doch niet uitsluitend, toe overgaan indien naar aanleiding van een melding blijkt dat de review onjuist, onbetrouwbaar of onmiskenbaar onrechtmatig is.
6.4. Een review dient in ieder geval aan de volgende voorwaarden te voldoen:
(a) een review mag geen lasterlijk, vulgair, obsceen of racistisch taalgebruik bevatten;
(b) een review mag geen persoonlijke gegevens bevatten ten aanzien van een vakspecialist;
(c) een review mag geen links en/of scripts bevatten;
(d) een review dient te zijn toegevoegd door de opdrachtgever en dient betrekking te hebben op de vakspecialist van wie de opdrachtgever een reactie heeft gekregen en/of waarmee de opdrachtgever een overeenkomst heeft gesloten.
Artikel 7. Privacy
7.1. Fixjejob verwerkt persoonsgegevens van gebruikers ten behoeve van de uitvoering van de diensten en aanverwante activiteiten en in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens en opvolgende wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens.
7.2. Fixjejob gaat zorgvuldig met persoonlijke data om en heeft meerdere technische en organisatorische maatregelen genomen om het risico ten aanzien van data misbruik, ongeoorloofd toegang en aanpassingen te minimaliseren en verzamelt alleen de essentiële data die zij nodig heeft om de juiste dienstverlening te kunnen bieden.
7.3. Op deze verwerking van persoonsgegevens is de Privacyverklaring van Fixjejob, zoals gepubliceerd op het Platform, van toepassing.
Artikel 8. Account en informatieverstrekking door de vakspecialist
8.1. Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening van Fixjejob dient een eigen account te worden aangemaakt op de wijze zoals beschreven op het Platform, onder opgave van de daarbij gevraagde gegevens.
8.2. Fixjejob is gerechtigd aanvullende informatie op te vragen omtrent van de vakspecialist. Deze zal de gevraagde informatie op eerste verzoek verstrekken. Verstrekt de vakspecialist de aanvullende informatie niet binnen 14 (veertien) dagen na het verzoek, dan heeft Fixjejob het recht om het account te blokkeren totdat de gevraagde informatie verstrekt is.
8.3. Een account wordt pas aangemaakt wanneer de aanvraag tot het aanmaken daarvan schriftelijk of per e-mail door Fixjejob is bevestigd en daarmee aanvaardt. De vakspecialist kan pas plaatsingen doen als is vastgesteld dat de vakspecialist voldoet aan de op dat moment geldende kwaliteitseisen.
8.4. Fixjejob is gerechtigd (het aanmaken van) een account en/of (het plaatsen van) een reactie, advertentie, opdracht, afbeelding, review, of andere informatie door de hem/haar te weigeren of te verwijderen indien daartoe gegronde redenen zijn. De volgende redenen worden aangemerkt als gegronde redenen: (1) de Vakman voldoet niet aan de kwaliteitscriteria van Fixjejob, (2) het bestaan van een vermoeden dat de vakspecialist in strijd handelt met de overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden, (3) de vakspecialist heeft eerder misbruik van het Platform gemaakt, (4) de vakspecialist heeft negatieve beoordelingen en/of klachten van opdrachtgevers ontvangen en het blokkeren is noodzakelijk om de belangen van de andere gebruikers te beschermen, (5) de vakspecialist heeft niet langer de juiste kwalificaties om te reageren op advertenties, (6) de vakspecialist heeft een onbetaalde factuur, (7) de vakspecialist veroorzaakt aantoonbare schade aan opdrachtgevers, (8) enige andere niet nader gespecificeerde reden die door Fixjejob op moment van beoordeling als belangrijk wordt geacht.
8.5. Indien Fixjejob besluit over te gaan tot een beperking of opschorting van de dienstverlening aan een vakspecialist, verstrekken zij hem/haar op voorhand of op het moment dat de beperking of opschorting ingaat een motivering van dat besluit. Indien wordt besloten de verstrekking van de dienstverlening aan een vakspecialist in zijn geheel te beëindigen, is het bepaalde in Artikel 10 van deze Algemene Voorwaarden van toepassing. De vakspecialist heeft de mogelijkheid om verduidelijking te krijgen bij de feiten die tot de hiervoor bedoelde besluiten hebben geleid en kan daar een officiële klacht over indienen.
8.6. Om toegang te krijgen tot het account wordt een wachtwoord verstrekt. Het wachtwoord is strikt persoonlijk en de vakspecialist mag derden daarvan geen gebruik laten maken. De vakspecialist is aansprakelijk voor ieder gebruik dat wordt gemaakt van zijn persoonlijk account en vrijwaart Fixjejob voor elke aanspraak van derden inzake schade of anderszins, op enigerlei wijze ontstaan door het oneigenlijk gebruik van dat account.
8.7. Fixjejob is gerechtigd het wachtwoord aan te passen indien dit nodig is om veiligheidsredenen of in het belang van het functioneren van de dienstverlening.
Artikel 9. Intellectuele eigendomsrechten
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot het Platform behoren bij uitsluiting toe aan Fixjejob en/of haar licentiegevers, met uitzondering van het materiaal dat door de gebruikers zelf is aangeleverd.
9.2. Het is de vakspecialist en/of opdrachtgever niet toegestaan het Platform of enige inhoud daarvan, zonder schriftelijke toestemming van Fixjejob, op welke wijze dan ook aan derden ter beschikking te stellen, te reproduceren, verspreiden, verzenden, of op welke wijze dan ook in een ander document of ander materiaal te verwerken.
9.3. De vakspecialist en/of opdrachtgever garandeert dat de door hem/haar op het Platform geplaatste informatie en teksten geen inbreuk maakt op (intellectuele eigendoms-)rechten van derden. De vakspecialist en/of opdrachtgever vrijwaart Fixjejob volledig voor alle mogelijke claims van derden op enige wijze voortvloeiend uit en/of verband houdende met de door hem/haar geplaatste informatie op het Platform, waaronder mede verstaan elke claim die gebaseerd is op de bewering dat de desbetreffende informatie inbreuk maakt op enige (intellectuele eigendoms-)rechten van derden.
Artikel 10. Uitsluiting
10.1. Fixjejob behoudt zich het recht voor om, zonder dat daartoe een ingebrekestelling vereist is, de overeenkomst te ontbinden en de vakspecialist en/of opdrachtgever uit te sluiten van elk (verder) gebruik van het Platform en de dienstverlening, door onder meer zijn/haar account te blokkeren en/of te verwijderen, zonder verplicht te zijn om eventuele reeds geïnde vergoedingen terug te betalen, indien daar gegronde redenen voor bestaan. Daarvan is in ieder geval, maar niet uitsluitend, sprake indien:
(a) de vakspecialist en/of opdrachtgever op enige wijze in strijd handelt met deze Algemene Voorwaarden;
(b) de vakspecialist en/of opdrachtgever inbreuk maakt op (intellectuele eigendoms-)rechten van derden;
(c) Fixjejob een gerechtvaardigd vermoeden heeft dat de vakspecialist en/of opdrachtgever zich schuldig maakt aan fraude, oplichting, valsheid in geschrifte en/of andere strafbare feiten;
(d) de vakspecialist en/of opdrachtgever een uitzendbureau dan wel een daarmee vergelijkbare onderneming drijft;
(e) de vakspecialist en/of opdrachtgever een review plaatst over een opdracht die door de vakspecialist en/of opdrachtgever zelf is uitgevoerd of indien de vakspecialist en/of opdrachtgever zich anderszins valselijk voordoet als een opdrachtgever op het Platform;
(f) de vakspecialist en/of opdrachtgever via de dient commerciële of andere berichten verstuurt met een, naar redelijkerwijs kan worden aangenomen, ander doel dan het verkrijgen van reacties van andere vakmensen voor het uitvoeren van kluswerkzaamheden en/of op enige andere wijze in strijd handelt met artikel 5.3 van deze Algemene Voorwaarden;
(g) de vakspecialist en/of opdrachtgever in strijd handelt met de toepasselijke wet- en regelgeving;
(h) de vakspecialist en/of opdrachtgever de betaling van Fee op enige wijze tracht te omzeilen;
(i) de vakspecialist medewerkers van Fixjejob of opdrachtgevers onheus bejegent d.m.v. smadelijk, lasterlijk, vulgair, obsceen of racistisch taalgebruik.
10.2. Fixjejob zal de vakspecialist en/of opdrachtgever het besluit tot het beëindigen van de dienstverlening ten minste 30 dagen voordat de beëindiging ingaat verstrekken. Daarbij zullen de toepasselijke reden uit Artikel 10.1 worden vermeld, alsmede de specifieke feiten en omstandigheden, met inbegrip van de inhoud van meldingen van derden, die tot het besluit hebben geleid. De vakspecialist zal na beëindiging van de dienstverlening geen technische en/of contractuele toegang meer hebben tot de door de aan hem/haar verstrekte of gegenereerde informatie.
Artikel 11. Overmacht
11.1. Fixjejob is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan een niet toerekenbare tekortkoming van toeleveranciers en/of andere derden waarvan Fixjejob gebruikt maakt, hacks en internetstoringen.
Artikel 12. Aansprakelijkheid
12.1. Fixjejob is alleen aansprakelijk voor directe schade die de vakspecialist lijdt. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de kosten die de vakspecialist redelijkerwijze heeft moeten maken om de tekortkoming van Fixjejob te herstellen of op te heffen, zodat de prestatie van Fixjejob wel aan de overeenkomst beantwoordt, alsmede redelijke kosten ter voorkoming of beperking van zulke schade en redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang daarvan.
12.2. De totale aansprakelijkheid van Fixjejob bedraagt nooit meer dan de totale vergoeding die vakspecialist aan Fixjejob voor de dienstverlening heeft betaald in de twaalf maanden voordat de schadeveroorzakende gebeurtenis zich voordeed, met een maximum van 500 (vijfhonderd) euro.
12.3. Iedere aansprakelijkheid van Fixjejob voor indirecte schade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade, winstderving en omzetderving, is uitgesloten. Meer in het bijzonder is Fixjejob niet aansprakelijk voor schade aan de zijde van de vakspecialist die is veroorzaakt door derden, die al dan niet gebruik maken van het Platform en/of de dienstverlening.
Artikel 13. Verwijzingen
13.1. Het Platform kan verwijzingen bevatten (bijvoorbeeld door middel van een hyperlink, banner of button) naar de websites van derden. Fixjejob heeft geen zeggenschap over deze websites en is niet verantwoordelijk voor de inhoud daarvan en/of het gevoerde beleid.
Artikel 14. Beveiliging en meldingen van inbreuk
14.1. Fixjejob spant zich naar alle redelijkheid in om haar systemen te beveiligen tegen verlies en/of enige vorm van onrechtmatig gebruik.
14.2. Meldingen zoals reacties, advertenties, opdrachten, reviews en voorstellen dienen te worden geplaatst op de wijze zoals op het Platform is bepaald en onder vermelding van de op het Platform gevraagde gegevens. Indien een vakspecialist van mening is dat bepaalde informatie op het Platform onrechtmatig is kan hij dit aan Fixjejob melden. De melding zal de voor Fixjejob voor de behandeling daarvan noodzakelijke informatie bevatten en de vakspecialist zal hen op eerste verzoek nadere informatie verstrekken. Indien uit de melding blijkt dat het gewraakte materiaal onmiskenbaar onrechtmatig is, zal dit worden verwijderd. Door het doen van een melding vrijwaart de vakspecialist Vakman Fixjejob voor elke aanspraak van derden verband houdende met die verwijdering. De vrijwaring heeft mede betrekking op alle schade en kosten die Fixjejob lijdt in verband met een dergelijke aanspraak, waaronder mede begrepen – maar niet daartoe beperkt – het vergoeden van juridische kosten voor noodzakelijke rechtsbijstand.
Artikel 15. Klachten
15.1. Fixjejob heeft een intern systeem voor het afhandelen van de klachten van vakspecialisten.
15.2. Het interne klachtenafhandelingssysteem zorgt voor de afhandeling van de ingediende klachten binnen een redelijke termijn. Vakspecialisten kunnen eenvoudig hun klachten melden bij de directie van Fixjejob.
15.3. Na het ontvangen van de klacht:
(a) neemt Fixjejob de ingediende klacht in overweging en geeft zij er zo nodig gevolg aan teneinde de opgeworpen kwestie adequaat aan te pakken;
(b) verwerkt Fixjejob de klacht vlot en doeltreffend en houdt daarbij rekening met het belang en de complexiteit van de opgeworpen kwestie; en
(c) stelt Fixjejob de klager in kennis van het resultaat van de interne klachtenafhandeling.
Artikel 16. Duur en beëindiging overeenkomsten voor onbepaalde tijd
16.1. De overeenkomst wordt in eerste aanleg aangegaan voor onbepaalde tijd.
16.2. De overeenkomst kan door de vakspecialist op elk moment worden opgezegd, hetzij door het verzenden van een e-mail naar Fixjejob, hetzij door een schriftelijke mededeling.
16.3. Fixjejob heeft het recht om de overeenkomst ten allen tijde op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Dit geschiedt via het bestaande account of per e-mail met ontvangstbevestiging.
16.4. Indien de vakspecialist in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt, de bedrijfsvoering staakt, of in strijd handelt met deze algemene voorwaarden of andere bepalingen uit de overeenkomst heeft Fixjejob het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder nadere ingebrekestelling te ontbinden, een en ander onder voorbehoud van al haar rechten. Onverkort het recht van Fixjejob om de nog verschuldigde Fee(s) bij de vakspecialist op te eisen.
Artikel 17. Duur en beëindiging overeenkomsten voor bepaalde tijd
17.1. Indien de overeenkomst is aangegaan voor een bepaalde tijd en in den regel voor 1 maand, dan verloopt deze van rechtswege op de dag van beëindiging. Indien deze na de beëindigingsdatum doorloopt, wordt deze stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd en gelden de bepalingen vanuit artikel 16, tenzij de vakspecialist uitdrukkelijk heeft aangegeven nogmaals te willen verlengen voor 1 maand.
17.2. Fixjejob behoudt zich het recht voor om de overeenkomst voor bepaalde tijd, zonder opgaaf van redenen, op de overeengekomen beëindigingsdatum niet te verlengen.
17.3. De overeenkomst kan door de vakspecialist worden opgezegd tegen het einde van de overeengekomen periode. Na omzetting van de overeenkomst voor onbepaalde tijd gelden de bepalingen van artikel 16.
17.4. Indien de vakspecialist in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt, de bedrijfsvoering staakt, of in strijd handelt met deze algemene voorwaarden of andere bepalingen uit de overeenkomst, heeft Fixjejob het recht de overeenkomst voor bepaalde tijd tussentijds en met onmiddellijke ingang en zonder nadere ingebrekestelling te ontbinden, een en ander onder voorbehoud van rechten. Onverkort het recht van Fixjejob om de nog verschuldigde Fee(s) bij de vakspecialist op te eisen.
Artikel 18. Tarieven en vergoedingen
18.1. De hoogte van de Fee (vergoeding aan Fixjejob) is afhankelijk van de inhoud van de gevraagde (klus)werkzaamheden en kan gedurende overeenkomstperiode wijzigen. De hoogte van de Fee wordt door Fixjejob aan de vakspecialist kenbaar gemaakt voordat hij gebruikt maakt van het Platform. Door een mededeling, opdracht of reactie te verzenden cq te plaatsen op het Platform stemt de vakspecialist in met de voorgestelde Fee(‘s) en deze algemene voorwaarden.
18.2. Alle door Fixjejob vermelde tarieven/fee’s luiden in euro's (€) en zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en enige andere van overheidswege opgelegde heffingen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is vermeld.
18.3. De periodiek aan Fixjejob verschuldigde fee’s/vergoedingen dienen maandelijke en bij voorkeur bij vooruitbetaling te worden voldaan, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
18.4. Fixjejob is ten allen tijde gerechtigd haar tarieven/fee’s aan te passen, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen dat tarieven/fee’s voor een bepaalde periode gelden. De wijzigingen zullen bekend worden gemaakt via het Platform. Indien de vakspecialist niet akkoord wenst te gaan met de in dit artikel bedoelde wijziging en hij onder deze algemene voorwaarden niet al het recht heeft om de overeenkomst op te zeggen, dan heeft hij gedurende 1 maand, voorafgaand aan de datum waarop de wijziging van kracht wordt, de mogelijkheid om zijn overeenkomst met Fixjejob op te zeggen. Alsdan gelden de bepalingen van artikelen 16 en 17.
Artikel 19. Betaling
19.1. Indien de uiterste betaaldatum niet anders is overeengekomen met de vakspecialist, zal de Fee door Werkspot in rekening worden gebracht in de maand volgend op de maand waarin de vakspecialist de lead/opdracht heeft ontvangen.
19.2. Indien de vakspecialist zijn bankgegevens aan Fixjejob heeft verstrekt, machtigt hij/zij Fixjejob om de voor het gebruik van de overeengekomen dienstverlening verschuldigde vergoeding, via automatische incasso te incasseren. Bij stornering, bijvoorbeeld bij onvoldoende saldo, is Fixjejob gerechtigd extra administratiekosten in rekening te brengen.
19.3. In geval van een mislukte incasso, of in geval van voortijdige intrekking van de incassomachtiging zonder dat er een andere incassomethode is verstrekt, of in geval van niet-betaling van de verschuldigde vergoeding, heeft Fixjejob het recht om toegang van de vakspecialist tot zijn/haar account te blokkeren totdat de verschuldigde vergoeding volledig is betaald. In geval van wanbetaling heeft Fixjejob het recht om aanmaningen per e-mail en sms of anderszins te sturen.
19.4. Indien de vakspecialist na ingebrekestelling nalatig blijft het verschuldigde bedrag, vermeerderd met de wettelijke rente, te voldoen, is Fixjejob gerechtigd de vordering ter incasso uit handen geven. De vakspecialist is in dat geval naast betaling van de hoofdsom en daarover verschuldigde wettelijke (handels)rente gehouden tot de vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten volgens de WIK en de eventuele gerechtelijke kosten na tussenkomst van de gerechtelijke macht.
19.5. Alle betalingen door de vakspecialist worden altijd eerst in mindering gebracht op de oudste nog openstaande facturen, ongeacht enige andere betaalaanduiding.
Artikel 20. Geschillen
20.1. Op alle overeenkomsten zoals hiervoor nader omschreven, alsmede deze algemene voorwaarden, als ook elk gebruik van het Platform en alle daarmee verband houdende geschillen (op welke grond dan ook) is Nederlands recht van toepassing.
20.2. Alle eventuele geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze algemene voorwaarden, de overeenkomsten en/of het gebruik van het Platform, op welke grond dan ook gebaseerd, worden exclusief voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in Utrecht, Nederland.
Aanvullende voorwaarden voor Opdrachtgevers
Ten aanzien van de dienstverlening van Fixjejob gelden de hierna omschreven algemene voorwaarden en alle van toepassing zijnde wettelijke bepalingen. Door gebruik te maken van de dienstverlening, althans het platform van Fixjejob, aanvaardt de opdrachtgever deze algemene voorwaarden van rechtswegen.
Artikel 1. Algemeen
1.1. Alle hiervoor omschreven algemene voorwaarden (artikelen 1 t/m 20) zijn eveneens van kracht ten aanzien van de opdrachtgevers van Fixjejob voor zover deze op opdrachtgevers (mede) van toepassing zijn, tenzij hierna afwijkende cq aanvullende voorwaarden specifiek voor opdrachtgevers zijn beschreven.
1.2. Indien de opdrachtgever zelf over eigen algemene voorwaarden beschikt, en er ontstaat onduidelijkheid over de toepasbaarheid, geldigheid of er zijn conflicterende bepalingen waarneembaar, dan zijn deze algemene voorwaarden van Fixjejob leidend en toepasselijk.
Artikel 2. Totstandkoming overeenkomst en inhoud Dienstverlening
2.1. Opdrachtgever zal slechts berichten plaatsen op en versturen via het Platform met als doel het publiceren van een opdracht en het (mogelijk) laten uitvoeren van (klus)werkzaamheden door een vakspecialist. Opdrachtgever zal geen berichten plaatsen met een inhoud en/of ten behoeve van enige doeleinden waarvoor de dienstverlening kennelijk niet is bedoeld en zal zich onthouden van het versturen van ongewenste en/of ongevraagde berichten aan gebruikers.
2.2. Door het aanbieden van gegevens op het Platform, waaronder mede maar niet beperkt tot Advertenties, reviews en andere berichten geeft de opdrachtgever toestemming deze gegevens op het Platform te publiceren en garandeert de opdrachtgever tot het geven van die toestemming bevoegd te zijn. Opdrachtgever is ermee bekend dat de positionering van zijn advertentie, reviews en andere informatie op het Platform afhankelijk is van een aantal factoren en dat hij geen aanspraak kan maken op een bepaalde positionering.
2.3. De Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van de door hem op het Platform gepubliceerde gegevens. Hij garandeert dat de inhoud van deze gegevens juist, actueel en betrouwbaar zijn, niet in strijd zijn met de geldende wet- en regelgeving is en niet onrechtmatig zijn. Daarnaast garandeert hij dat hij met deze gegevens andere gebruikers niet onheus bejegent, en dat hij de belangen en de goede naam van Fixjejob niet zal schaden.
2.4. Overeenkomsten tussen de opdrachtgever en de vakspecialist komen pas tot stand op het moment dat opdrachtgever dit uitdrukkelijk aan de vakspecialist heeft bevestigd.
2.5. Fixjejob is bij overeenkomsten tussen de opdrachtgever en de vakspecialist geen partij en dus ook niet in rechte betrokken. Fixjejob kan dan ook geen enkele controle uitoefenen en/of garanderen op de kwaliteit, veiligheid of de legaliteit van de opdrachten en/of werkzaamheden, de juistheid van de aanbiedingen en de bevoegdheid van de opdrachtgevers om werkzaamheden te laten verrichten.
2.6. Opdrachtgever vrijwaart Fixjejob jegens enige vordering van derden verband houdende met overeenkomsten en/of uitvoerende werkzaamheden die hij/zij zelf is aangegaan.
2.7. Opdrachtgever dient zelfstandig een eigen (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
Artikel 3. Account en informatieverstrekking door de Opdrachtgever
3.1. Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening van Fixjejob dient de opdrachtgever een account aan te maken op de wijze zoals beschreven op het Platform, onder opgave van de daarbij gevraagde gegevens.
3.2. Een account wordt pas aangemaakt wanneer Fixjejob dit schriftelijk per e-mail heeft bevestigd.
3.3. Fixjejob is gerechtigd om voor het aanmaken van een account en/of bij het plaatsen van advertenties, reviews of andere informatie door de opdrachtgever te weigeren of te verwijderen indien daartoe gegronde redenen zijn. Een gegronde reden kan bijvoorbeeld zijn dat er een vermoeden is dat de opdrachtgever in strijd handelt met deze algemene voorwaarden en/of dat de opdrachtgever eerder misbruik van het Platform heeft gemaakt.
3.4. Om toegang te krijgen tot het account wordt een wachtwoord aan de opdrachtgever verstrekt. Het wachtwoord is strikt persoonlijk en de opdrachtgever mag derden daarvan geen gebruik laten maken. De opdrachtgever is aansprakelijk voor ieder gebruik dat wordt gemaakt van zijn account en vrijwaart Fixjejob voor iedere aanspraak van derden inzake schade of anderszins, op enigerlei wijze ontstaan, door het gebruik dat door middel van zijn/haar account van de dienstverlening is gemaakt. Met dien verstande dat dit beding:
- Fixjejob ten opzichte van consumenten niet geheel of ten dele van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding bevrijdt;
- Consumenten niet verplicht om schade die Fixjejob of een persoon of zaak waarvoor Fixjejob aansprakelijk is aan derden toebrengt in hun verhouding tot Fixjejob voor een groter deel te dragen dan waartoe zij volgens de wet verplicht zouden zijn.
3.5. Het account kan indien gewenst op ieder moment worden verwijderd door een e-mail te sturen naar Fixjejob met het onderwerp ‘Verwijdering Opdrachtgevers Account’ of door het account via het Platform te verwijderen.
3.6. Door verwijdering van het account wordt de bestaande overeenkomst tussen partijen per direct opgezegd en ontbonden.
3.7. Fixjejob is gerechtigd het wachtwoord aan te passen indien dit nodig is om veiligheidsredenen of in het belang is van het functioneren van de dienstverlening, met dien verstande dat de opdrachtgever van het gewijzigde wachtwoord tijdig op de hoogte wordt gesteld.
Artikel 4. Aansprakelijkheid
4.1. De onderstaande Artikelen 4.2 tot en met 4.4 zijn geldend voor opdrachtgevers die geen consument zijn.
4.2. Fixjejob is uitsluitend aansprakelijk voor aanwijsbare directe schade ten gevolge van opzet of grove schuld aan de zijde van Fixjejob. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de kosten die de opdrachtgever redelijkerwijs heeft moeten maken om de toerekenbare tekortkoming van Fixjejob te herstellen of op te heffen, alsmede redelijke kosten ter voorkoming of beperking van zulke schade en redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang daarvan.
4.3. De totale aansprakelijkheid van Fixjejob zal nimmer meer bedragen dan € 500,00.
4.4. Elke aansprakelijkheid van Fixjejob voor indirecte schade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade, winstderving en omzetderving, is uitgesloten. Meer in het bijzonder is Fixjejob niet aansprakelijk voor schade aan de zijde van opdrachtgever die is veroorzaakt door derden, die al dan niet gebruik maken van het platform en/of de dienstverlening van Fixjejob.
Artikel 5. Beveiliging
5.1. Fixjejob spant zich naar alle redelijkheid in haar systemen te beveiligen tegen verlies van gegevens en enige vorm van onrechtmatig gebruik. Fixjejob legt hiervoor passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer, waarbij onder meer rekening wordt gehouden met de actuele stand van de techniek.
Artikel 6. Melding van Inbreuk
6.1. Advertenties, reviews en andere berichten dienen door de opdrachtgever te worden geplaatst op de wijze zoals op het Platform bepaald en onder vermelding van de op het Platform gevraagde gegevens.
6.2. Indien een opdrachtgever van mening is dat bepaalde informatie op het Platform onrechtmatig is, kan hij hiervan melding maken via de contactinformatie op het Platform. Aan de hand van de door de opdrachtgever op te geven gegevens zal Fixjejob de melding in behandeling nemen. De melding zal de voor Fixjejob voor de behandeling daarvan noodzakelijke informatie bevatten en de opdrachtgever zal Fixjejob op eerste verzoek nadere informatie verstrekken. Indien Fixjejob naar aanleiding van de melding weet of redelijkerwijze behoort te weten dat de informatie onrechtmatig is, zal dit worden verwijderd.
Toelichting op het plaatsen van een review
Wat is een review en hoe komt deze tot stand?
Wanneer de vakspecialist en opdrachtgever contact hebben gehad over werkzaamheden of wanneer deze zijn verricht, heeft de opdrachtgever het recht een oordeel/review te geven over die vakspecialist. De vakspecialist heeft vervolgens het recht een korte reactie te geven op deze beoordeling/review. Hierna worden zowel de review als de reactie hierop aangeduid als “review”.
Reviews zijn een belangrijk onderdeel voor de gebruikers van Fixjejob. De reviews bevatten waardevolle informatie voor toekomstige opdrachtgevers en zijn een goede graadmeter voor de reputatie van de vakspecialisten. De inhoud van een review wordt bepaald door een opdrachtgever en Fixjejob heeft daar geen invloed op. Fixjejob is niet aansprakelijk voor de inhoud van de reviews. Bij het geven van een review adviseren wij dat deze pas wordt gegeven na einde van de samenwerking. Het is niet verstandig om een review te geven wanneer een opdracht nog niet is gestart of nog niet (volledig) is afgerond.
Wat zijn de regels en voorwaarden voor reviews en reacties daarop?
Een review dient tenminste aan de volgende voorwaarden te voldoen:
1 De inhoud en beschreven reactie in de review dient netjes, correct en waarheidsgetrouw te zijn.
Lasterlijk, vulgair, obsceen of racistisch taalgebruik is niet toegestaan.
2 In de review mogen geen persoonlijke gegevens staan van de vakspecialist en opdrachtgever.
Ook het opnemen van links of scripts naar andere pagina's is niet toegestaan.
3 De review dient te zijn gegeven door de opdrachtgever en dient betrekking te hebben op de
vakspecialist die de klus heeft aangenomen en/of (gedeeltelijk) heeft uitgevoerd.
Wanneer een gebruiker een review plaatst die smadelijk of lasterlijk is, loopt hij/zij het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de schade die hij/zij (derden) daarmee berokkent. Fixjejob behoudt zich het recht om dergelijke reviews te verwijderen. De volledige bepalingen die gelden bij het plaatsen van reviews zijn te vinden in onze algemene voorwaarden.
Redenen voor verwijdering van reviews.
Fixjejob is gerechtigd een review te verwijderen indien:
- Er een gerechtelijk bevel en/of uitspraak ligt voor het verwijderen van de review.
- De review bevat smadelijk, lasterlijk, vulgair, obsceen of racistisch taalgebruik en/of persoonlijke gegevens van de vakspecialist of opdrachtgever of links of scripts naar andere pagina’s.
- De opdracht in kwestie is nooit door de betreffende vakspecialist aangenomen en/of (gedeeltelijk) uitgevoerd.
- De review is verkregen door een vakspecialist (of familielid) die zichzelf als opdrachtgever heeft voorgedaan.
- De review is gegeven door een andere (concurrerende) vakspecialist waarbij de reviewer zich heeft voorgedaan als opdrachtgever.
- De review is strijdig met onze algemene voorwaarden.
Kunnen reviews aangepast of verwijderd worden door een opdrachtgever of vakspecialist?
- Gegeven reviews blijven in principe permanent onderdeel van het profiel. Mochten er problemen ontstaan over de kwaliteit of gemaakte afspraken van de klus, dan is het aan de vakspecialist en de opdrachtgever om hier op een respectvolle manier mee om te gaan en dit onderling op te lossen. Fixjejob is hierin geen partij.
- De gegeven review kan door de opdrachtgever worden gewijzigd of verwijderd met inachtneming van de voorwaarden zoals eerder genoemd.
- De vakspecialist kan zijn reactie op de review ook wijzigen of verwijderen met inachtneming van de voorwaarden en onze algemene voorwaarden zoals eerder genoemd.